Producten
Hier vind je alle antwoorden op de veelgestelde vragen over het Tropf-Blumat systeem en de verschillende onderdelen, de Blumat Classic Kamerplant en de Blumat Easy Flessenadapter. Mocht je de gewenste informatie toch niet kunnen vinden, stuur ons dan een e-mail.
Wat is het verschil tussen Tropf-Blumat en tijdgestuurde systemen?
Bij tijdgestuurde systemen regelt een computer de waterafgifte, hier wordt altijd een vooraf ingestelde hoeveelheid water op een bepaald tijdstip afgegeven. Er wordt dus geen rekening gehouden met de eigenaardigheden van de betreffende standplaats (zonnestraling, vochtgehalte van de grond) noch met de individuele waterbehoeften van de verschillende planten. Tropf-Blumat daarentegen reageert uitsluitend op het vochtgehalte van de grond en geeft water naar behoefte.
Moet ik de kraan sluiten als het regent?
Nee, houd de watertoevoer altijd open. Als de plant voldoende water krijgt door het regenwater, zal Tropf-Blumat geen water afgeven.
Wat gebeurt als de watertoevoer wordt onderbroken?
Vooralsnog gebeurt helemaal niets, pas bij een langere onderbreking van de watertoevoer zouden de wortels het hele water uit de sensor kunnen zuigen. Dan komt er lucht binnen en gaat de klep niet meer open. In dat geval vult u de Tropf-Blumat gewoon opnieuw.
Is Tropf-Blumat geschikt voor bewatering van het gazon?
Nee, Tropf-Blumat is een plekgerichte druppelirrigatie. Voor het gazon heb je een oppervlakte-irrigatie nodig (bijv. zwenksproeiers, cirkelsproeiers enz.).
Kan ik groenten, fruit en kruiden met Tropf-Blumat bewateren?
Ja, het Tropf-Blumat-irrigatiesysteem kan zonder meer worden gebruikt voor de bewatering van fruit en groenten. Alle watervoerende onderdelen werden volgens de normen van de Oostenrijkse drinkwaterverordening onderzocht, alle grenswaarden werden daarbij onderschreden. Alle Tropf-Blumat-producten zijn vrij van BPA en Ftalaten.
Zijn Tropf-Blumat-producten geschikt voor drinkwater?
Tropf-Blumat-producten werden volgens de normen van de Oostenrijkse drinkwaterverordening onderzocht, alle grenswaarden werden daarbij onderschreden. De producten zijn echter bedoeld voor de bewatering van planten en niet voor het transport van drinkwater. Voor deze toepassing zijn de producten niet gecertificeerd.
Er komt geen water uit mijn nieuwe Tropf-Blumat, ook als ik de stelschroef helemaal losdraai.
De Tropf-Blumat wordt gesloten geleverd. Als deze gedurende een langere tijd in het schap ligt, kan de druppelslang onder en bij de stelschroef dicht gaan plakken. Trek de slang eruit en kneed het verkleefde gedeelte eventjes.
Na koude nachten in de herfst stopt het druppelen maar heel langzaam.
Bij temperaturen rond 5 graden wordt het membraan van de Tropf-Blumat harder en sluit daardoor niet meer zo snel. Draai de stelschroef 2 - 3 markeringspijlen dicht.
Moet ik de drukregelaar 's winters demonteren?
Ja, de drukregelaar moet vóór de eerste vorst worden losgeschroefd.
Moet ik de aanvoerslangen 's winters demonteren?
Nee, de slangen kunnen in de winter buiten blijven.
Moet ik de Tropf-Blumat sensoren 's winters demonteren?
De Tropf-Blumat sensoren kunnen 's winter in de grond blijven. Als de watertoevoer wordt onderbroken, lopen deze leeg en zijn op deze manier tegen de vorst beveiligd. Wij adviseren echter om de sensoren 's winters uit de grond te halen, schoon te maken en droog en donker te bewaren, hierdoor verleng je de levensduur.
Moet ik de Tropf-Blumat Maxi sensoren 's winters demonteren?
De Tropf-Blumat Maxi wordt soms dermate omsloten door wortels, dat hij slechts moeilijk kan worden verwijderd. Daarom is hij zo robuust gebouwd dat hij 's winters niet gedemonteerd hoeft te worden. Onderbreek de watertoevoer en verwijder de kop van de Blumat totdat nog maar weinig of geen water in de huls zichtbaar is. Schroef de kop vervolgens weer vast, zodat geen vuil kan binnendringen. Als de Maxi daarentegen gemakkelijk te verwijderen is, adviseren wij om deze, net als bij de normale Tropf-Blumat, grondig te reinigen en op een droge en donkere plaats te bewaren.
Waarom moet ik een drukreduceerder gebruiken?
Het Tropf-Blumat systeem is ontworpen voor een maximale waterdruk van 1,3 bar. Als de druk toeneemt, bestaat het risico dat de slangen van de verbindingsstukken losschieten.
Hoe strak moet ik de drukreduceerder monteren?
Schroef de drukreduceerder met de hand goed vast. Gebruik in geen geval een pijptang of een ander gereedschap, hierdoor kan de schroefdraad beschadigd raken.
Wat moet ik doen als de verbinding tussen waterkraan en drukreduceerder lekt?
In dat geval is in de meeste gevallen de rubberen afdichtring van de vuilzeef broos. Vervang de zeefpakking door een nieuwe, deze is verkrijgbaar als origineel accessoire. Hiervoor kan echter ook elke andere passende zeefpakking, verkrijgbaar in elke sanitaire speciaalzaak, worden gebruikt. Schroef de drukreduceerder in geen geval met geweld of met behulp van een gereedschap vaster, hierdoor wordt de kunststof schroefdraad beschadigd. Controleer ook of het steunvlak voor de zeefpakking bij uw waterkraan niet gecorrodeerd, verkalkt of bekrast is.
Moet de drukreduceerder in een bepaalde positie worden aangesloten?
Nee, de drukreduceerder kan in elke gewenste positie worden gemonteerd, de 8mm-aftakking kan ook naar boven of opzij worden gericht.
Hoe groot moet mijn vat zijn?
Dit is afhankelijk van het aantal planten, de waterbehoefte van je planten en hoe lang je het vat niet wilt bijvullen.
Van welk materiaal dient het vat te zijn?
Het materiaal is niet van doorslaggevend belang. Het best gebruik je een ondoorzichtig vat, omdat dit de algengroei bemoeilijkt. Plaats een deksel op het vat om te voorkomen dat bladeren of insecten in het water terechtkomen.
Waar monteer ik de vatdoorvoer het beste?
Monteer de vatdoorvoer bij voorkeur een paar cm boven de bodem van het vat. Hierdoor kunnen zich zwevende deeltjes afzetten zonder dat ze in de slangen terechtkomen. In geval van een groot vat adviseren wij om op het laagste punt een iets grotere en afsluitbare uitloop te monteren, waarmee je het vat zo nodig gemakkelijk kunt doorspoelen.
Waarom mag het vat slechts 12 meter hoger staan dan de planten?
Het Blumat systeem is ontworpen voor een maximale waterdruk van 1,3 bar. Als de druk toeneemt, bestaat het risico dat de slangen van de verbindingsstukken losschieten. De druk stijgt 0,1 bar per meter hoogte. Als het vat 12 meter boven de planten staat en het water in het vat 1 meter hoog is, bedraagt de druk bij de planten 1,3 bar.
Waarop moet ik letten bij de installatie van de slang?
Leg de slangen op een zodanige wijze dat ze geen hindernis vormen. Let op dat de slang niet geknikt wordt. Leg de slangen niet te strak, omdat ze 's winter iets krimpen.
Waarom mogen geen smeermiddelen worden gebruikt om de aanvoerslang te monteren?
Deze middelen tasten de slang aan en maken hem broos. Je kunt de slang nat maken of iets verwarmen met een haardroger om de montage van de slang gemakkelijker te maken.
Kan ik de waterafgifte bij een verdeeldruppelaar regelen?
De zwarte schroef dient niet te worden versteld, zodat alle verdeeldruppelaars gelijk reageren. Als een verdeeldruppelaar zichtbaar minder water afgeeft, is het beter om hem schoon te maken.
Hoe reinig ik de verdeeldruppelaars?
Draai hiervoor de schroef volledig los en haal deze eruit, leg beide onderdelen in lauwwarm water en voeg een beetje azijn of ontkalker toe. Verwijder aangekoekt materiaal aan de schroef met een oude tandenborstel.
Mijn verdeeldruppelaars verkalken regelmatig, wat kan ik doen om dit te vermijden?
Als u hard water hebt, kunt u verkalking niet vermijden. In dat geval moet u de verdeeldruppelaars vaker reinigen.
Waarom werkt Blumat Classic naar behoefte?
Blumat maakt gebruik van de kracht van de wortels. De planten gebruiken hun wortels om water uit de poreuze kleikegel op te zuigen. Als de plant voldoende water heeft, stoppen de wortels met zuigen en stopt de afgifte van water.
Hoe groot moet het waterreservoir zijn?
De grootte van het waterreservoir is afhankelijk van de waterbehoefte van de plant en de tijd dat je deze niet wilt bijvullen. Het is het beste om het Blumat systeem een tijdje te observeren voordat u de planten voor langere tijd alleen laat.
Wat moet ik doen als het waterreservoir droog is gevallen?
Vul gewoon het waterreservoir en de Blumat Kamerplant bij.
Kan ik vloeibare plantenvoeding in het waterreservoir doen?
Ja, in dat geval moet u het watervat en de Blumat vaker reinigen.
Er vormen zich algen in mijn waterbak, wat kan ik doen?
Het is het beste om ondoorzichtige containers te gebruiken, omdat algen licht nodig hebben om te groeien.
Moet ik de slang bij de Blumat Classic Kamerplant volledig ontluchten?
Nee, er vormt zich een kleine luchtbel in de Blumat, maar dit heeft geen invloed op de werking ervan.
Wat gebeurt er als het waterreservoir hoger staat dan de Blumat Classic?
Het water begint constant te stromen. Deze instelling kan worden gebruikt voor planten met een hoge waterbehoefte. Zorg er in dit geval voor dat u een plantenschotel of schaal gebruikt om uw vloer te beschermen in geval van te veel water.
Kan ik groenten, fruit en kruiden water geven met Blumat Classic?
Ja, Blumat Classic Kamerplant kan veilig worden gebruikt voor het bewateren van groenten en fruit. Alle Blumat Classic-producten zijn getest volgens de normen van de Oostenrijkse drinkwaterverordening en aan alle grenswaarden wordt voldaan. Blumat Classic-producten zijn vrij van BPA en Ftalaten (sinds 2021).
Zijn Blumat Classic-producten geschikt voor drinkwater?
Blumat Classic-producten zijn getest volgens de normen van de Oostenrijkse drinkwaterverordening en aan alle grenswaarden wordt voldaan. De producten worden echter gebruikt om planten te irrigeren en niet voor het transport van drinkwater. Zij zijn hiervoor niet gecertificeerd.
Waarom moet ik bij Blumat Easy een gaatje in de fles prikken?
Zonder gaatje ontstaat er na verloop van tijd een vacuüm in de fles en komt er bij de Blumat Easy helemaal geen of minder water vrij.
Hoe groot moet het gat zijn?
Een heel klein gaatje in of vlak bij de bodem van de fles is voldoende, bijvoorbeeld met een speld. Een klein gaatje laat zich bij het bijvullen gemakkelijk met een vinger afsluiten.
Hoe lang kan je met de Blumat Easy bewateren?
Dit is afhankelijk van de grootte van de gebruikte fles. Met een fles van 2 liter geeft Blumat Easy tot 10 dagen water en Blumat Easy XL tot 7 dagen.
Waarom mogen er geen flessen van meer dan 2 liter gebruikt worden?
Er bestaat gevaar dat de fles omvalt. Bovendien hebben grotere flessen of jerrycans meestal een grotere opening, waar de Blumat Easy Flessenadapter niet op past.
Mijn Blumat Easy geeft meer water af dan aangegeven, hoe komt dat?
Als de grond droog is of de plant bijzonder dorstig is, zuigen de wortels actief aan de kleikegel.
Na verloop van tijd geeft mijn Blumat Easy minder water af dan aangegeven, hoe komt dat?
De microporiën in de kleikegel zijn verstopt of er heeft zich binnenin een laag met algen gevormd.
Hoe maak ik Blumat Easy schoon?
De levensduur van de Easy wordt verlengd als deze één keer per jaar grondig wordt gereinigd. Plaats de Easy ongeveer vijf minuten in warm water. Maak vervolgens de binnenkant van de kleikegel schoon met een kleine borstel en schuur de buitenkant met schuurpapier.
Werkt Blumat Easy ook met een glazen fles?
Nee, Blumat Easy mag alleen in combinatie met plastic flessen worden gebruikt.
Kan ik groenten, fruit en kruiden water geven met Blumat Easy?
Ja, Blumat Easy kan veilig worden gebruikt voor het bewateren van groenten en fruit. Alle Blumat Easy-producten zijn getest volgens de normen van de Oostenrijkse drinkwaterverordening en voldoen aan alle grenswaarden. Blumat Easy-producten zijn vrij van BPA en Ftalaten.
Zijn Blumat Easy-producten geschikt voor drinkwater?
Blumat Easy-producten werden getest volgens de normen van de Oostenrijkse drinkwaterverordening en aan alle grenswaarden werd voldaan. De producten worden echter gebruikt om planten te irrigeren en zijn niet bedoeld voor het transport en de distributie van drinkwater. Zij zijn hiervoor niet gecertificeerd.
Wat is een Digital Tensiometer?
De Blumat Digital Tensiometer functioneert op dezelfde wijze als de Tropf-Blumat, maar regelt niet de watergift. De Digital Tensiometer wordt gebruikt om aan de hand van de zuigspanning het vochtgehalte van de bodem te meten.
Mijn Blumat Digital vertoont onmogelijke waarden, wat kan ik doen?
De kalibratie is ontregeld en moet opnieuw worden ingesteld. Schroef de meetkop los van de plastic buis en druk gedurende 5 seconden op de knop “On” totdat “000” in het display verschijnt. Vul vervolgens de Digital Tensiometer zoals gebruikelijk weer met water, schroef de kop weer vast en plaats hem terug.
Moet ik mijn Blumat Digital eruit halen als ik de planten water geef?
Bij het bewateren hoeft u de Blumat Digital niet te verwijderen, hij is beschermd tegen opspattend water van bovenaf. Toch moet u directe bewatering vermijden, omdat dit de levensduur van uw Blumat Digital verlengt. Als je ook de beschermkap gebruikt (los verkrijgbaar), is direct water geven geen enkel probleem.
Mijn Blumat Digital verliest na verloop van tijd wat water, wat kan de oorzaak zijn?
Dit is normaal, de Blumat Digital verliest tijdens het gebruik geleidelijk aan wat water en moet een of twee keer per jaar worden bijgevuld. Het waterniveau kan eenvoudig worden gecontroleerd aan de hand van de doorzichtige buis zonder dat u de meetkop hoeft los te draaien. Als de buis maar halfvol is, moet u de Digital Tensiometer bijvullen.
De grond van mijn planten is zeer dicht en stevig. Kan de Blumat Digital bij het plaatsen breken?
In principe is de Blumat Digital zeer stabiel, maar als de grond vast en dicht is, raden wij aan de grond los te maken of een gat te graven voor de Blumat Digital. De beste manier om dit te doen is door de Blumat Uitsteker te gebruiken, deze is precies aangepast aan de vorm van de Digital Tensiometer.
Is de Blumat Digital water- en luchtdicht?
Nee. De 3 schroeven aan de onderkant zijn niet afgedicht zodat een drukvereffening mogelijk is. Dit is technisch noodzakelijk voor een exact meetresultaat.
Het display van mijn Blumat Digital is van binnen beslagen, hoe komt dat?
Met lucht komt er ook vocht mee naar binnen. Dit slaat neer op het display, vooral als het snel afkoelt. Dit is normaal en heeft geen invloed op de functionaliteit. Naarmate de temperatuur stijgt, droogt het display normaliter vanzelf. Als dat niet genoeg is, plaatst u de Blumat Digital in een warme en droge omgeving. Als u de Blumat Digital losschroeft, wordt het drogen versneld.
Mijn Blumat Digital is in het water gevallen, wat moet ik doen?
Mogelijk is er water binnengekomen via de 3 schroeven aan de onderkant. Schroef de Blumat Digital los, verwijder de batterij en wacht tot alles weer droog is. Sluit vervolgens de Blumat Digital en controleer de werking.
Algemene vragen
Voor extra gemak heeft onze klantenservice de meest gestelde vragen op een rij gezet.
Zijn de vermelde prijzen in- of exclusief BTW?
De prijzen die in onze webshop worden weergegeven zijn inclusief BTW.
Ontvang ik een bevestiging van mijn geplaatste bestelling?
Ja, je ontvangt per e-mail een bevestiging van je bestelling. Let wel op, het kan wel eens voorkomen dat deze in je spam mailbox (map ongewenste mail) terecht komt.
Ontvang ik een papieren factuur?
Alle orders en betalingen verlopen volledig digitaal. De factuur wordt als pdf-bijlage met de mailbevestiging van je bestelling meegezonden.
Hoe snel krijg ik mijn bestelling geleverd?
Als je op werkdagen voor 17:00 uur besteld en betaald, en de bestelling bestaat uit artikelen die op voorraad zijn (actuele voorraad is zichtbaar op de site), wordt je bestelling dezelfde dag nog verzonden. Normaliter wordt een pakket (binnen NL) in 98% van alle gevallen de volgende dag al bezorgd.
Wanneer je bestelling exact wordt geleverd, hangt af van de vervoerder en andere omstandigheden buiten onze macht.
Waar vind ik de voor mij geldende verzendkosten?
De verzendkosten zie je in het winkelmandje voordat je de bestelling afrondt.
Waarom geen gratis verzending?
Laat je niet misleiden; gratis verzenden bestaat niet. Het is eigenlijk heel eenvoudig: De kosten die gemaakt worden voor het verzenden, moeten linksom of rechtsom betaald worden. De webwinkels die hoegenaamd 'gratis' verzenden, rekenen deze kosten toch door. De verzendkosten zijn dan verwerkt in de verkoopprijs van de producten. Uiteraard zouden wij dat, zoals bij de meeste andere webwinkels kunnen doen: al onze producten net iets duurder maken en daarmee doen alsof we geen verzendkosten rekenen. Echter vinden wij dit niet eerlijk. Op deze manier worden klanten die meerdere artikelen bestellen namelijk benadeeld. Deze klanten betalen ongemerkt meer aan verzendkosten dan bij ons. De webwinkels die geen verzendkosten rekenen, verdienen dus zonder dat je het doorhebt op de zogenaamde 'gratis verzending'. Wij houden de kosten liever transparant!
Waarom is het verzendgewicht hoger dan het daadwerkelijke gewicht van mijn pakket?
Het verzendgewicht van je zending op twee manieren wordt berekend: het werkelijke gewicht en het volumegewicht. Het hoogste van de twee geldt als verzendgewicht voor je zending. Het volumegewicht wordt berekend op basis van de afmetingen van uw zending en een gewicht van 250 kg per m³ (lengte x breedte x hoogte in meter = aantal m³ x 250kg of L x B x H in cm delen door 4000).
Kan ik mijn aankoop op een ander adres dan mijn huisadres laten bezorgen?
Ja, dat is mogelijk. Tijdens de bestelprocedure kun je de optie ‘naar een ander adres verzenden’ aanvinken.
Wanneer ontvang ik mijn terugbetaling voor geretourneerde producten?
In de meeste gevallen ontvang je binnen 14 dagen na retourneren je terugbetaling.
Krijg ik de retour verzendkosten vergoed als ik producten terugstuur?
De verzendkosten van de retour gestuurde producten worden niet vergoed.
Er gaat iets mis met de levering, wat kan ik nu doen?
Als het probleem een adresfout betreft en je hebt al een track & trace van ons ontvangen, vragen wij je om direct contact op te nemen met DHL. Soms kunnen zij het adres nog wijzigen en een tweede poging tot bezorgen inplannen. Mocht er om een andere reden niet geleverd kunnen worden, vragen wij je om contact met ons op te nemen. De verantwoordelijkheid voor de extra kosten voortvloeiend uit een (adres)fout of mislukte levering zijn voor de consument, tenzij het probleem aantoonbaar door ons is ontstaan.
Kan mijn retourzending ook worden opgehaald?
Nee, het is alleen mogelijk zelf je bestelling te retourneren, altijd voorzien van het retourformulier. Zie hiervoor het menu ‘Retourneren’ op onze site.
Wat moet ik doen als een product kapot is?
Neem via de mail contact op met onze klantenservice, wij helpen graag. Wij vragen je om foto's van het mankement mee te sturen (in JPEG). Dit helpt om je klacht sneller te kunnen oplossen.
Is het mogelijk om mijn product via jullie te laten repareren?
Ja, je dient dan contact op te nemen met de klantenservice.